Vad är nu detta?

Här kommer jag att skriva ner alla mina favoritrecept på löpande band, alla recept är beprövade och goda!

Tanken är också att varva dessa med bilder och tips från hemmets matlagning - beprövat och nya utmaningar.



måndag 19 april 2010

Sofias rabarbertårta

Denna efterrätt blev jag ofta bjuden på hos min bästa barndomskompis Linda när vi var små. Jag minns hur hennes mamma stod och hyvlade smör över kakan med osthyvel och sen strösslade med pärlsocker, fint minne =)

3 ägg
2½ dl socker
2 tsk bakpulver
2 1/4 dl mjöl
100 gram smör
1 dl pärlsocker
200 gram rabarber i små bitar

Vispa ägg och socker poröst. Blanda i mjöl och bakpulver. Bred ut i en liten långpanna, lägg på rabarber, hyvla smöret över kakan och strö sedan pärlsocker över. Grädda i 200 grader tills kakan fått fin färg, har tyvärr ingen exakt tid men kanske 20 min?

Servera med glass eller vaniljssås

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar